söndag 23 november 2008

De växer och frodas.

I dag har jag vägt Fancys och Darlings valpar. Fancys väger i genomsnitt 567 gr och är 8 dagar. Darling som har 9 st och är 13 dagar och väger i genomsnitt 942gr. Det är större än Unikkos vid den ålderna, och de var stor :-)) Jag är så glad att de har så gott om mjölk mina tikar, men så har de också fri tillgång på mat och de äter inte lite. En gång om dagen får de dessutom en äggula och lite druvsocker.
Jag tyckte att Unikko bar sig lite underligt åt när hon hjälpte valparna att göra ifrån sig och vid tvätt, det såg ut som om valparna höll på att bryta nacken.:-(
Varje gång jag håller på med valparna lär jag dem att ligga avslappnat på rygg en del i hanteringsövningarna. Döm om min förvåning när jag fick se henne i morse med en valp som hon lagt mellan sina tassar och hade tassarna som stöd medans hon tvättade valpen. Det lilla grynet låg helt stilla och lät morsan hållas:-)) Smart tik:-))).... och betydligt skönare för valpen:-)
Darling hon går efter sina telningar när hon tvättar dem, hon är försiktig och inga halsbrytande övningar där inte:-)) Snälla och omtänksamma Darling:-))
Medans Fancy hon lägger helt sonika tassen över sina valpar när hon skall rengöra dem....hm
Effektivt för de ligger ju stilla, men definitivt inte utan motstånd......men jag ska nog lära henne samma metoden som Unikko lärt sig:-))
Det är så kul att se tikarna för de är så olika men ändå så lika:-))

3 kommentarer:

  1. Det är bra att det är matglada valpar =) Av det du skriver verkar Darling vara supergo och mysig! Hoppas valparna blir liknande henne i sättet =) Snart bara en vecka kvar nu tills man kommer och hälsar på! Ska bli så kul! =)

    SvaraRadera
  2. Jomen visst är det snart dags för besök:-) tiden går så fort nu så snart är det dags för leverans:-))
    Du är sååå välkommen Josefine:-))

    SvaraRadera
  3. Vad kul det är att du har en blogg jätte roligt att läsa om de små liven =) Våran Bergsget (Nero) hälsar och säger att valparna kommer få det kul framöver om de får samma träning som han fick hos dig =)

    SvaraRadera