söndag 16 november 2008

Fancy har valpat

I går den 15 nov. valpade Fancy. Det blev en lång och stundtals jobbig valpning för henne. Valp nr 3 ville komma ut med bakfötterna först och låg med magen mot ryggen på Fancy. Jag puffade in den ett par gånger för att den skulle vända sig till rätta och komma med huvudet först och ryggen mot Fancys rygg.
Men icke sa nicke den skulle ut med bakfötterna först så det slutade med att jag fick ta hål på blåsan som de ligger i och försöka dra ut den. Alla som har försökt med detta förstår att den är hal och svårt att få tag i. Jag tog en handduk och tog tag i bakbenen och drog bakåt, neråt samtidigt som jag måste lirka ut den eftersom skuldrorna hade fastnat inne i Fancy.

Till slut fick jag ta i ordentligt och trodde inte att valpen skulle överleva, men döm om min förvåning och min stora glädje när jag får ut den och den skriker ilsket åt mig:-))) Det var en stor hane med rejält stora tassar. Det tog mig 1 timma och en kvart att få ut honom så det var ju inte så underligt och han var sur på mig:-)) argbiggan:-)) Det är tacken det:-)))

Sedan födde hon de andra utan så mycket hjälp från min sida. Den sista valpen tog det 3,5 innan den kom och den var så utmattad och hade fått i sig fostervatten att den inte klarade sig trots upplivningsförsök av mig.

Hon födde 9 valpar och 8 av dessa lever och mår bra 5 tikar och 3 hanar alla är svarta med ljusa tecken. Fancy var rejält sliten i går men i dag har hon hämtat sig och tvättar och diar sina små.

Anna, vi hade inte en lugn lördagskväll som du förstår utan vi började att nattvandra redan på natten till lördagen:-)) Jag ringer i morgon förmiddag:-))

Unikkos valpar har börjat att gå om en på lite ostadiga ben och ibland ramlar de omkull när de försöker att gå. En sötnos satt och tittade på mig med sina svarta ögon när jag skulle byta rent åt dem. De har börjat "smaka" på varandra:-))) I morgon skall de få smaka på avmaskningsmedel:-)

I Darlings valplåda rör de sig mer och mer, de har börjat låt lite också:-)))

Nu har vi "valpboom" på Rödmossa:-))))

8 kommentarer:

  1. Tack för det Lasse och Gerd:-))
    Nu får ni många valpar att pussa på, när ni kommer och tar en fika:-)
    Ett stort tack för att jag får låna er kokplatta:-))
    Jag är så glad och tacksamm att jag har sådana omtänksamma och genomgoa vänner som du och Gerd:-)))
    Kram från Rödmossa

    SvaraRadera
  2. Grattis till ännu en omgång Rödmossingar!!!

    Försök sova lite nu, Yvonne!!! Jag ringer på Måndag förmiddag istället, för då är jag ensam hemma och får prata ostört. Idag (söndag) strulade det en hel del, eftersom lillhusse kom på i sista minuten att han hade träning. Nu ska jag välja mig en bok och lägga mig och läsa. Har varit över till syrran och lånat hem en hel kasse med böcker nämligen...

    SvaraRadera
  3. Grattis till alla dina valpar.Det kommer att kännas som rena semestern när min enda valpkull kommer i början av december :) Så bra att burkmaten fungerade,dyr som du säger,men värd varenda öre ! Kirri äter Nordic färskfoder nu och det gillar hon verkligen.Bra tips till nästa gång.Får säkert "köra" Royals specialburkmat sista veckan,men fungerar Nordic jättebra!Hälsningar Anette som vill se bilder !

    SvaraRadera
  4. Grattis igen till alla valparna!!
    Jag vill också se bilder!!
    Ha det gott vännen kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Grattis till ännu flera valpar =) =) Du är duktig där när det gäller valpningen, imponerad =) Så nu har ddu en del jobb framför dig där hemma nu med alla små ulltussar =) / Anna, Raika & Linka

    SvaraRadera
  6. Tack alla ni:-)Visst har vi "valpboom" här på Rödmossa. Tycker det fungerar riktigt bra:-) har bra rutiner som jag följer slaviskt:-)
    Men visst det finns inte mycket tid till annat än hundarna just nu:-)
    Jag har duktiga tikar tycker jag, som sköter om sina små, de har gott om mjölk. Det vore värre om någon tik inte hade så mycket mjölk eller ingen alls, så att jag finge stödmata hela tiden:-)
    En av Unikkos hanvalpar fick lite extra morgon o kväll de första 2 dagarna sedan var han ifatt de andra.

    Du Anette, tänk om du får 10 st:-))som du skrev då får du också jobb:-))Vad sägs om 8 tikar o 2 hanar:-)) önsketänkande!!!
    Bilder kommer gott folk:-))

    SvaraRadera
  7. Ja!!! Bilder vill vi se, alla nyfikna, nöjda valpägare och kompisar till Rödmossa Yvonne :)

    Kändes väl skönt att komma ut i friska luften och sträcka på kroppen, efter allt krypande i valplådorna???

    Har också haft kloklippning idag, på 3 odågor, samt klippning av tass & hashår på lollien...

    Väntar med spänning på bilder nu! Ha en fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera